Warsztatowe zabudowy samochodów osobowych są jednymi z najczęściej poszukiwanych modyfikacji samochodowych. Pozwalają one bowiem zmienić standardowy pojazd osobowy w spersonalizowany i doskonale wyposażony samochód warsztatowy w kilka godzin, i przeznaczyć go od razu do nowego zadania, jakiekolwiek by ono nie było. Warsztatowe zabudowy do samochodów różnią się w zależności od wariantu, toteż w warsztatach wykonujących takie modyfikacje można dostać najróżniejsze wersje, z odmiennymi funkcjami.
Rodzaje zabudowy do samochodów dostawczych i busów
Najbardziej standardowym rodzajem konwersji, która zakładana jest w pojazdach dostawczych i minibusach jest statyczna zabudowa warsztatowa. Taka modyfikacja pozwala na zmianę przestrzeni transportowej samochodu w niewielki, aczkolwiek doskonale wyposażony warsztat czy przestrzeń roboczą, i umożliwia drastyczną zmianę jego przeznaczenia. Solidnie wykonana zabudowa warsztatowa busa może niejednokrotnie pozwolić na wykonywanie szybkich i sprawnych prac, napraw i montażu na żądanie, co szczególnie przydaje się ekipom które zajmują się usuwaniem usterek samochodowych na drodze. Modyfikacja tego typu wymaga zazwyczaj zabudowania tylnych i bocznych drzwi pojazdu, zostawiają jeden bok jako wejście do przestrzeni transportowej. Innym, bardziej zaawansowanym rodzajem zabudowy samochodowej jest zabudowa pneumatyczna, o wiele nowocześniejsza i znacznie bardziej wyspecjalizowana. Pierwotnie była wykorzystywana w samochodach transportowych i półciężarówkach, aczkolwiek coraz częściej była poszukiwana przez kierowców samochodów dostawczych. Składa się ona z rozkładanych modułów, na których montowane są narzędzia i urządzenia, lub też przestrzeń do ich przechowywania. Po złożeniu wszystkich elementów, wnętrze samochodu może być nadal wykorzystywane jako przestrzeń transportowa, oczywiście ze znacznie mniejszą pojemnością niż pierwotnie.
Możliwość składania elementów wyposażenia również pozwala na dokładniejszą pracę, gdyż w razie potrzeby, zawsze można wyłączyć i złożyć niepotrzebne w danej chwili narzędzia, i pracować w bardziej komfortowej, większej przestrzeni niż do tej pory. Oczywiście, nie wszystkie samochody są na tyle duże by taka modyfikacja przyniosła oczekiwane efekty, toteż w tych pojazdach o wiele lepiej sprawdzają się standardowe zabudowy, które są nie tylko tańsze, ale również łatwiejsze w montażu. Zaawansowane warianty zabudów często montuje się na pakach pickupów, zwłaszcza większych modeli, mających dużą przestrzeń na pace.