Regeneracja uszkodzonej turbosprężarki

O własnym samochodzie marzyłem odkąd skończyłem piętnaście lat. Niestety minęło kolejnych dziesięć, gdy dopiero mogłem sobie pozwolić na zakup własnego auta. Wydałem na niego całe oszczędności, miałem zatem nadzieję, że będzie mi służył przez naprawdę długi czas. Tymczasem jak zwykle, rzeczywistość okazała się inna. Oczywiście był to pojazd z drugiej ręki, ale nie spodziewałem się, że tak szybko się uszkodzi – padła turbosprężarka.

Warsztat regenerujący turbosprężarki

turbosprężarka - regeneracja w PrzemyśluAbym mógł dalej bezpiecznie użytkować pojazd, konieczna była jej regeneracja. Zupełnie nie wiedziałem, czy w Przemyślu znajdę firmę, która się tym zajmuje. Pytałem znajomych, ale nie mieli oni doświadczenia w tym temacie. Zacząłem szukać na własną rękę i w końcu trafiłem na warsztat, który miał wśród swojego wyposażenia profesjonalne maszyny do napraw turbosprężarek. Wiedziałem, że w te ręce mogę złożyć moje urządzenie. Jeśli interesowała mnie całkowicie sprawna turbosprężarka – regeneracja w Przemyślu w tym warsztacie z pewnością była dobrym pomysłem. Wprawdzie muszę ponieść pewne koszty, nie najniższe, jednakże mam nadzieję, że rezultat będzie zgodny z moimi oczekiwaniami. Pracownik warsztatu powiedział mi, że najczęściej przyczyną uszkodzenia turbosprężarki jest niewłaściwa eksploatacja. Nie chciałem się z nim zgodzić, przecież nie robiłem nic, co mogłoby doprowadzić do awarii! Tymczasem turbosprężarka się przegrzała – okazało się, że wpływ na to miało gwałtowne wyłączenie silnika po długiej podróży. Prawda, zdarzało mi się tak robić. Teraz plułem sobie w brodę. Na szczęście w warsztacie powiedzieli mi, że regeneracja nie będzie trwała długo. Nie mają aktualnie wielu klientów, dlatego mogą mi oddać sprawną turbosprężarkę już następnego dnia! Bardzo się ucieszyłem. Pracownicy zamierzali przeprowadzić pełną diagnozę urządzenia i wykonać regenerację – pełną lub podstawową, w zależności od rodzaju awarii. W przypadku podstawowej regeneracji, mowa jest jedynie o czyszczeniu urządzenia z nagaru i innych zanieczyszczeń oraz o wymianie malutkich części, takich jak pierścienie uszczelniające czy łożyska ślizgowe. Następnie turbosprężarka jest wyważana.

Regeneracja pełna zaś to wymiana większej ilości elementów, na przykład uszkodzonego wałka wirnika, koła kompresji czy korpusu. Miałem nadzieję, że w moim przypadku konieczna będzie jedynie podstawowa regeneracja, ponieważ ta druga jest sporo droższa. Ceny wahają się od 700 złotych (za regenerację podstawową) do nawet 2 tysięcy złotych, a to drugie to wysokość mojej pensji netto, dlatego nie bardzo mógłbym sobie na to pozwolić.