Wpływ diety na łagodzenie objawów niedoczynności tarczycy

Osoby, które cierpią na chorobę, która spowodowana jest niedostatecznym stężeniem hormonów produkowanych przez gruczoł tarczycowy, często borykają się z różnego rodzaju objawami, które mogą świadczyć o niedoczynności tarczycy. Choroba ta dotyka częściej kobiet, ryzyko zachorowania na nią rośnie wraz z wiekiem, jednak zdarza się, iż pojawia się także u osób młodych oraz dzieci. Schorzeniu temu towarzyszy uczucie ciągłego zimna, zmęczenie oraz senność, a także zaburzenia pamięci oraz przyrost masy ciała.

Ogromna rola diety w przypadku niedoczynności tarczycy

niedoczynność tarczycy - zalecana dietaChoroba ta wiąże się z niedoborem hormonów tarczycy, a przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne. Właściwa dieta jest w stanie znacznie polepszyć jakość życia osób chorych, a także pomóc im pozbyć się nieprzyjemnych objawów. Warto zatem dowiedzieć się, jakie pokarmy są wskazane w przypadku, kiedy naszym problemem jest niedoczynność tarczycy – zalecana dieta w połączeniu z zastosowaniem odpowiednich leków farmakologicznych przyczynia się do poprawy funkcjonowania organizmu. Ogromną rolę odgrywają pierwiastki takie jak jod, żelazo, selen oraz cynk, które biorą udział w przemianach enzymatycznych niezbędnych w produkcji hormonów tarczycowych. Warto zatem dbać o to, by dieta była właściwie skomponowana, dostarczała tych ważnych składników mineralnych. Jod znaleźć można w rybach morskich, a także owocach morza. Z kolei doskonałym źródłem żelaza są potrawy mięsne, ryby, żółtko jaj, a także pełnoziarniste produkty zbożowe oraz warzywa. Sięgając po orzechy brazylijskie, nasiona roślin strączkowych, indyka i grzyby można dostarczyć sobie odpowiedniej ilości selenu. Z kolei bogatymi źródłami cynku są między innymi mięsa, jaja, nasiona słonecznika oraz dyni. Konieczna jest także suplementacja witaminy D, która poprawia funkcjonowanie organizmu, a jednocześnie reguluje funkcje wydzielnicze tarczycy. Ze względu to, iż częstym problemem osób z niedoczynnością tarczycy jest nadwaga, warto spożywać małe ilości pokarmów. Dzięki to można znacznie zredukować masę ciała.

Podstawą diety powinny być naturalne produkty, warzywa i owoce, warto sięgać także po produkty nabiałowe, ryby oraz chude mięsa . Konieczne jest, by miały niski indeks glikemiczny. Osoby, których problemem jest niedoczynność tarczycy, często zmagają się z zaparciami, co spowodowane jest spowolnieniem perystaltyki jelit. Doskonałym sposobem na to, by pobudzić przewód pokarmowy do pracy, jest picie odpowiedniej ilości płynów, a także spożywanie błonnika, który znaleźć można w otrębach pszennych, pełnoziarnistych produktach zbożowych, kaszach oraz płatkach owsianych. Dzięki temu możemy znacznie zwiększyć przemianę materii, co w efekcie pozytywnie wpłynie na naszą figurę.